Thursday 26 June 2014

BANGKIT SEMULA BERSAMA-SAMA SHAKLEE

Assalamualaikum WBT...

Rasanya macam dah lama tak mengarang entry...

So entry kali ni, Fie nak kongsikan kisah sebenar, seorang teman yang pernah kecewa dengan pendapatan bulanan beliau...

Pernah disindir, pernah dipandang sinis, pernah diejek...

Bukan daripada rakan-rakan, tetapi daripada ahli keluarga terdekat sendiri...

Semoga segalanya menjadi ikhtibar dan membuka mata kita semua, di mana kita berada sekarang.

Inilah alkisahnya :


-------------------------------------------------------------------------------------------------


Dulu saya merupakan seorang Pegawai Bank yang bekerja di bank tempatan. Itu merupakan pekerjaan tetap pertama saya, setelah bergraduasi pada tahun 2010. Gaji basic saya pada masa tersebut adalah RM1800. Dan secara kasarnya, gaji bulanan saya melebihi RM 3000 sebulan.


Bidang tugas saya di bank tersebut adalah sangat mudah iaitu menukarkan matawang asing kepada matawang Malaysia. Maksudnya, jika ada pelanggan, adalah kerja. Kalau takda pelanggan, saya hanya duduk di situ memerhatikan orang lalu lalang. Oh ya, lupa nak bagitau, walaupun saya berkerja di bank, tetapi lokasi kami adalah di lapangan terbang. So, ramai la orang lalu lalang, pergi dan balik. Itu yang saya maksudkan dengan memerhatikan orang kalau takda pelanggan.

Memandangkan kami bertugas di bawah seliaan CCTV, jadi kami tak boleh buat apa2 waktu bertugas. Kami tidak dibenarkan memegang handphone, buku ataupun melakukan tugasan lain di hadapan kaunter.

Apa yang saya dan rakan saya lakukan, kami cari kawasan “Blind spot” dan kami meletakkan laptop di situ, so boleh laa kami menonton movie/ drama sewaktu ketiadaan pelanggan.

Waktu bertugas kami juga sangatlah panjang. Waktu operasi perniagaan kami adalah dari  7.30 pagi hingga 7.30 malam. Bermakna sebagai bertugas di bank, kami perlu buat “opening’ dan ‘closing’ sebelum dan selepas waktu tersebut.

Tambahan pula, bank kami dibuka setiap hari, tidak kira sabtu, ahad mahupun cuti umum. Memandangkan staf di situ hanya 3 orang, dan 2 orang yang bekerja pada satu masa, sekiranya seorang bercuti, terpaksalah salah seorang mengambil alih dan menggantikan. Maksudnya, hari off kami telah terganggu. So masa bersama keluarga amatlah terhad.

Semasa saya bekerja disana, gaji yang saya peroleh saya akan bahagikan kepada 3 bahagian, 1 untuk diagih2kan kepada ahli keluarga, 1 untuk simpanan sendiri dan 1 untuk belanja diri sendiri.

Semasa saya bertugas disana, saya bertekad untuk membeli kereta. Kereta impian saya ketika itu adalah Honda City ataupun Toyota Vios. Saya bercadang untuk bayar “down payment” sebanyak RM10,000 untuk kereta yang akan saya beli. So, dengan 1 bahagian saya simpan, saya akan tunggu sehingga RM10,000. Namun, kadang2 ada beberapa bulan saya tidak menyimpan terutamanya di waktu kecemasan ataupun perayaan.




********************************************************************


Sebelum simpanan saya mencecah RM 10,000, saya telah ditawarkan ke tempat kerja lain, iaitu sebagai Pensyarah di salah sebuah kolej swasta dimana tempat saya bertugas sekarang.. Di sini, saya telah ditawarkan gaji sebanyak RM 1450 dan secara kasarnya gaji saya adalah RM 1600 sebulan. Sangat kurang berbanding gaji saya di bank dahulu. Namun waktu bertugas saya adalah waktu pejabat.

Saya juga bertekad setuju untuk terima tawaran ini kerana saya ingin melanjutkan pelajaran ke peringkat Master. Jadi saya tak kisah lah kalau gaji saya banyak ke tidak, sekurang-kurangnya, saya ada masa terluang di hujung minggu.

Saya masih lagi meneruskan misi membuat simpanan, tetapi sekarang saya hanya mampu membuat simpanan separuh daripada sebelumnya. Tetapi malangnya sekarang, saya gagal untuk memberikan wang kepada ahli keluarga terutama kepada ibu dan ayah.

Selepas beberapa bulan saya bekerja di sini, ahli keluarga pasangan saya (iaitu suami saya sekarang) bercadang untuk menghantar rombongan untuk meminang saya. Dan akhirnya, saya dan pasangan setuju untuk bernikah pada tahun tersebut juga. Ini bermakna, saya terpaksa menangguhkan lagi perancangan saya untuk melanjutkan pelajaran di peringkat Master.

Kali ini, semestinya duit simpanan saya akan digunakan untuk membuat persediaan untuk majlis perkahwinan nanti. Ini bermakna, saya haruslah mula mengikat segala2 nafsu belanja sebagai seorang wanita.

Sepanjang tempoh persediaan perkahwinan juga saya melalui pelbagai dugaan. Saya pernah disindir oleh adik saya sendiri, dimana sampai sekarang saya menggunakan kereta keluarga untuk pergi ke tempat kerja dan menguruskan perihal perkahwinan. Dia juga menyatakan “Dah bertahun2 kerja, tak mampu nak beli kereta sendiri lagi ker?”

" Kalau kau kerja di bank, sekarang, kau dah ada rumah sendiri, kereta sendiri"

Saya juga pernah mendapat sindiran daripada ahli keluarga yang lain seperti, “Alaaa, gaji pensyarah, takkan tak mampu nak buat itu ini, beli itu ini”. 

Pada waktu tersebut, saya hanya dapat bersabar dan apabila bersendirian saya akan menangis seorang diri.

Kadang-kala saya menyesal kerana berhenti bekerja di bank dahulu. Cuma pada masa itu, apa yang saya fikirkan, “Mungkin saya dah melakukan sesuatu yang Allah tak suka, Dia tarik balik semua kesenangan yang telah diberikan kepada saya”.

Sebagai seorang pengantin, semestinya, terutamanya perempuan, menginginkan kulit yang gebu dan pinggang yang ramping. Saya telah mencuba pelbagai produk yang berasingan, penjagaan luar dan dalam. Sekali lagi saya telah mengorbankan perbelanjaan harian saya untuk barangan tersebut.

Sehingga saya terbaca satu artikel mengenai Shaklee, dimana menggunakan hanya satu produk tersebut iaitu ESP, boleh digunakan untuk pelansingan dan penjagaan kulit sekaligus.

So, saya menghubungi SID tersebut untuk membeli ESP daripada beliau.

Setelah saya memberitahu ahli keluarga saya mengenai ESP, ada yang bertanya dan berminat kerana mereka pernah terdengar cerita tentang kebaikan produk Shaklee daripada orang lain. Bukan sahaja pelansingan dan penjagaan kulit, ada juga yang menyatakan penyakit2 tertentu dan bertanya produk Shaklee yang sesuai. Saya pula teruslah menghubungi SID tersebut untuk bertanya lebih lanjut.

Dan akhirnya, ramai ahli keluarga saya meminta pertolongan bagi membeli produk2 tersebut untuk mereka.

Semasa menghubungi SID tersebut bagi membuat tempahan, beliau telah menyatakan bahawa saya hanya perlu menambahkan sedikit sahaja lagi untuk membolehkan saya menjadi Ahli Shaklee secara percuma.

Setelah bertungkus lumus bertanya sana sini, akhirnya, saya “terpaksa” menjadi ahli Shaklee secara percuma tersebut.

****************************************************************************

Mulai saat itu, saya berupaya untuk mencukupkan UV setiap bulan, tak kira lah melalui tempahan orang mahupun simpanan dir sendiri.

Saban hari, ramai yang tahu saya merupakan seorang Shaklee Independent Distributor (SID). Mulai saat itu, saya bertekad, untuk bersungguh2 dalam Shaklee ni.

Saya percaya, satu hari nanti, (target paling lewat Disember 2014) saya akan mendapat sekurang-kurangnya pendapatan 5 angka sebulan. Dan angka ini akan bertambah setiap bulan. Seperti yang telah terjadi kepada Mak Shaklee saya, iaitu sepupu terdekat saya sendiri.

Kalau beliau boleh, kenapa saya tidak.

Kalau orang lain boleh, kenapa tidak saya.

Kalau surirumah pun boleh dapat income 5-6 angka bersama Shaklee, kenapa saya tak boleh.

***************************************************************************

Alhamdulillah, saya telah ditemukan dengan Group, Mentor2 dan rakan2 Shaklee yang hebat. Yang sentiasa positif, yang sentiasa merendah diri, dan paling utamanya, yang sentiasa meletakkan Allah di #1...

Segala tunjuk ajar yang mereka telah berikan memang amat menyentuh hati saya.

Semuanya telah terhidang, apa yang perlu saya lakukan hanyalah, ikut.. ikut.. ikut.. dan duplicate...

InsyaAllah, saya akan berjaya seperti mereka..

Saya rasa, kalau saya masih lagi bekerja di bank tersebut, saya akan masih lagi dalam comfort zone... 

Saya tak akan nampak jalan keluar daripada situ...

Syukur Alhamdulillah, Allah telah memberi jalan untuk saya lebih berusaha dan akan berjaya suatu hari nanti...

Aamiin....
            
 -----------------------------------------------------------------------------------------------------

Begitulah cerita sahabat saya ini...

Sangat terkilan kerana orang terdekat turut sama menjatuhkan beliau...

Semoga dia terus tabah dan istiqamah serta lebih gigih berusaha untuk meningkatkan pendapatan diri, dan dapat membantu orang lain...

Saya juga pernah bertanya, macam mana dia boleh bangkit begini...


Jawapannya adalah,

Mak Shaklee beliau, yang merupakan sepupu dia sendiri, menjadi sumber kekuatan...

Dan juga dia telah membaca ebook kejayaan seorang jurutera yang sanggup berhenti kerja kerana terbuka hati untuk membuat bisness Shaklee ini...





 
Ebook yang telah membuka mata orang ramai untuk berjinak2 dalam dunia bisnes bagi membantu meningkat taraf hidup masing-masing...

MasyaAllah, kuatnya aura sekelilingnya...

Saya juga mendoakan diri sahabat dan saya sendiri, lebih berjaya di masa akan datang...

Sentiasa Sihat, Kaya dan Berjaya bersama-sama Shaklee

Wassalam...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...